Av. Melih Akkurt: 1 mw’lık Güneş, Rüzgar Santrallerine Onay Çıktı

Danıştay’dan da elektrik sektöründe 1 MW’lık güneş, rüzgar santrali inşa etmek isteyen üreticilere onay çıktı. Lisanssız elektrik üretim sektöründe, 1 MW’lık proje başvuruları için dağıtım şirketlerinden alınan izinlerde yaşanan sıkıntıların aşılmasında Avukat Melih Akkurt tarafından başlatılan hukuk mücadelesi başarıya ulaştı.

Süreçte, güneş santrali (GES) kurmak isteyen fakat dağıtım şirketince başvurusu reddedilen 16 şirketin avukatlığını Melih Akkurt üstlendi. Kahramanmaraş İdare Mahkemesi, Melih Akkurt’un başlattığı hukuki süreçler sonunda yürütmenin durdurulmasına hükmetti. İdare Mahkemesi’nin kararı Danıştay 13. Daire tarafından da onandı. Birçok elektrik üretici ve dağıtım şirketi için oldukça önemli olan bu karar, özellikle yerli elektrik üreticilerince tarafından ‘müjde’ olarak anılıyor.

Kahramanmaraş İdari Mahkemesi’nden çıkan kararın Danıştay tarafından da onaylanmasıyla, Avukat Melih Akkurt’un başvurusu ile başlayan hukuki süreç başarıya ulaşmış oldu. Böylece, artık 1 Megavat’a (MW) kadar olmak üzere lisanslı olma gerekliliği ortadan kaldırıldı. Ayrıca, üretim serbestisinden faydalanarak elektrik üretmek için dağıtım şirketlerine başvuran fakat istekleri, mevzuat kapsamında olmayan bürokratik gerekçelerle geri çevrilen yerli elektrik üreticilerinin yolu açıldı. Lisans olmadan üretimde bulunma başvurularının değerlendirilmesinde, ‘yalnızca mevzuatın temel alınması gerektiği’ belirtilen karar, güneş, rüzgâr, su gibi yerli kaynaklardan üretim yapmaya hazırlanan yerli üreticileri cesaretlendirdi.

AVUKAT MELİH AKKURT BAŞLATTIĞI HUKUKİ SÜREÇTE ZAFER

16 şirket, lisanssız güneş enerjisi santrali inşa etmek ve Afşin Elbistan’a da bunu taşımak istedi ama bu talep AKEDAŞ Elektrik Dağıtım Şirketi tarafından geri çevrildi. 16 şirket adına Avukat Melih Akkurt, AKEDAŞ kararının hukuka uygun olmadığı iddiasını yargıya taşıdı. Akkurt’un 16 şirket ile yapılan 46 başvuru için verdiği hukuki mücadele sonucunda Kahramanmaraş İdare Mahkemesi, AKEDAŞ’ın şirketlerin yaptığı başvuruyu Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı’nın mevzuat dışı olumsuz görüşüne dayanarak geri çeviremeyeceğine  karar vermiş ve yürütmeyi durdurma kararı almıştı. Usulen tüm başvuruların ön ve teknik değerlendirme basamaklarında incelenmesi ve  sonra da sonuçlandırılması gerekirken AKEDAŞ’ın; mevzuat dışı bir yöntem kullandığına işaret eden İdari Mahkeme’nin kararı bu şekildeydi: “Böyle bir yöntemin hayata geçirilmesi halinde telafisi zor ve mümkün olmayan hasarların oluşacağı konusunda kuşku yoktur. Bu sebeple dava ile ilgili işlemin, hayata geçirilmesi halinde telafisi zor hasarlar oluşabileceğinden teminat gösterilmeksizin yürütmenin durdurulmasına hükmedilmiştir. ”Danıştay 13. Daire tarafından Kahramanmaraş İdare Mahkemesi’nin ilgili kararı onaylandı. Böylece Avukat Melih Akkurt’un verdiği hukuk mücadelesiyle birlikte enerji pazarında yeni bir sayfa açılmış oldu. Akkurt’un başlattığı ve sonrasında mahkemenin aldığı ve Danıştay’ın onadığı karar, usulsüz bir şekilde geri çevrilen ve konuyu yargıya taşıyan birçok küçük çaplı elektrik üreticisi açısından da örnek oluşturuyor.

GERİ ÇEVRİLEN 3 BİN BAŞVURU BULUNUYORDU

Uzmanlar, lisans olmadan yapılan üretimde yaklaşık 5 bin 500 başvurunun kabul edildiği ve 3 bin başvurunun da dağıtım şirketleri eliyle geri çevrildiğine işaret ediyor. Avukat Melih Akkurt’un yürüttüğü hukuki süreçle verilen karar, yerli elektrik üreticilerinin enerji pazarına entegrasyonunu hızlandırması anlamında önemli oldu. Sonuç olarak yargı tarafından alınan bu karar elektrik piyasasının gelişmesi ve tüketicinin daha az maliyetli elektrik kullanmasına olanak sağlayacak.

SİSTEMİN BASAMAKLARI NELER?

İlgili mevzuatta belirtildiği gibi 1 MW’a kadar elektrik üretimi için lisans şartı olmadan elektrik tesisi inşa edilebiliyor. Yatırımcı lisans sahibi olmadan rüzgâr, güneş, su benzeri kaynaklardan üretim gerçekleştirebiliyor ve üretim fazlasını devlete satabiliyor. Fakat ürettiği elektriği bu şekilde satmayı amaçlayan yerli üreticilerin son dönemde dağıtım şirketlerinden izin alma konusunda sıkıntılar yaşamaya başlamasıyla ortaya çıkan sorun üreticilerin şikâyetleri üzerine TEDAŞ da konuyu mercek altına aldı. Bir yandan dağıtım şirketlerine yönelik inceleme başlatan TEDAŞ’ın, konuyla ilgili olarak 21 dağıtım bölgesinde uygulama birliği oluşturmak ve yerli üreticilerin önünü açmak için yasal mevzuat değişikliğini gündemine girdi. Kahramanmaraş İdare Mahkemesi’nin kararı, TEDAŞ’ın mevzuat çalışması öncesinde piyasadaki lisans sahibi olmayan yatırımcıların sorunlarının çözülmesinde önemli bir aşama olarak değerlendiriliyor. Bu konuda sıkıntı yaşayan çok sayıda yerli üreticinin Kahramanmaraş İdare Mahkemesi’nin kararını emsal göstermesi bekleniyor. Buna ek olarak da yargı yoluna gidilmesi veya devam eden davalarına alınan bu kararı emsal göstermesi öngörülüyor.

LİSANS ŞARTI OLMADAN ÜRETİM

Lisans maliyetlerinin milyon TL’lere denk geldiği elektrik piyasasında lisans olmadan üretim yapmak, önemli bir fırsat olarak karşılanıyor. Bürokrasi ve engeller sebebiyle lisans olmadan üretimin umulduğu gibi büyümediğine işaret eden uzmanlar, “Lisans maliyetlerinin fazla olması sebebiyle, lisans olmadan üretim yapmak oldukça değerli duruma geldi. Bu yargı hükmü yerli üreticinin ve lisans olmadan yapılan üretimin hızla büyümesini sağlayacak özellikte. Lisans olmadan yapılan üretim, ülkenin hâlihazırda yenilenebilir enerji kaynaklarının kullanarak dışa bağımlılık oranının düşürülmesi, yerli yatırımcının büyümesini ve doğaya zarar vermeyen enerji sağlama hususlarında önemli” yorumunu yapıyor.

Kaynak: http://www.sariyermanset.com/av-melih-akkurt-1-mwlik-gunes-ruzgar-santrallerine-onay-cikti-7845h.htm

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Hidrolik Kirici Nedir

3D Baski Hizmetleri

Uc Boyutlu Baski